Ready-Made

I mitt ready-made arbete vill jag göra ett självporträtt som Tracy Emin gjorde när hon ställde ut sängen. Där hon visade på hur hon mådde under en svår tid i livet. 
 
Jag kom o tänka på min farfars målarblock där han har fullt av målningar som han gjorde när han levde. Jag tycker det är intressant att se dessa teckningar då jag inte kände honom, min pappa minns inte honom och ingen pratar eller minns särkilt mycket om honom. Det känns som att teckningarna speglar honom, hur han var, vad kan kände osv. Om jag skulle göra klart en teckning eller lägga till något på en av dom skulle det bli ett självporträtt av mig tillsammans med farfar (som Tracy Emin valde att visa hennes tuffa period i livet). 
 
Första teckningen:
 
- Göra klart teckningen --> Ett verk vi skapat tillsammans. 
 
Andra teckningen:
 
Teckningen ger en lugn och harmonsik känsla pga miljön. 
- Hur är min bild av honom? Spegla min bild av hur han var i teckningen.
- Han i himlen? 
- En dröm, min dröm - Jag möter honom i himlen? Få in mig själv i bilden. 
- Färglägga teckningen för mer liv?
 
Tredje teckningen:
 
Den tredje teckningen jag funderade på att göra om är denna.
När jag ser denna teckningen tänker jag på björn bröder då de döda kommer tillbaka som ett djur. I denna kulturen som de visar upp i filmen får varje människa, i en viss ålder ett totem som ska vägleda dem i livet. När man uppnått sitt totem får man sätta sitt handavtryck på en grottvägg. Filmen handlar om tre bröder där den äldsta brodern får en örn som sitt totem - vägledning. När han dör kommer han tillbaka som en örn för att övervacka över sina bröder. Vid toppen av ett berg kan man möta de döda som bilvit olika djur (beroende på sitt totem). 
 
Jag tänker då att min farfar är renen i denna teckningen och att han vakar över oss, då han står o tittar bakåt, något som vi själva får tolka på vad han ser. 
 
Här är två bilder från björn bröder så ni ser vad jag menar!
 
Om vi återgår till tredje teckningen är detta mina tankar om att göra om den:
- Där renen står (alltså runt om på gräset) är det färglagt, då hamnar fokuset kring där. Lite som att renen är "helig", även färglägga som en stig bortåt som renen ska följa för att lämna jorden.
- Renen i färg (lyser) mest fokus på renen och inte på bakgrunden eller naturen. 
- Färga bakgrunen och inte renen? Det blir mest fokus på bakgrunden då och renen skymms undan lite. 
- Göra o bakgrunen till en plats som är viktig för mig. Som att han är där med mig. 
Ex. Havet, renen står på en ö och havet i bakgrunden.
- Norreken, efterlikan björn bröder. Norrsken i bakgrunen, renen blir suddiagare (som en siluett). + Färga renen.
 
Varför så mycket färger? 
Färger ger liv i en bild och det kan bli som en symbol att han lever kvar i livet fast att han är död, han lever kvar i mig och i sin nya skepnad? 
 
 
Allmänt | |
Upp