Gatufotografi

Mitt tema:
Jag har valt glädje som tema, men inriktat mig på barnens glädje då jag tycker att barn ofta sprider mycket glädje runt om sig och deras fantasi är otrolig. Dom behöver inte leka med något speciellt utan det kan räka med att springa runt eller leka i sanden. Att umgås med sina föräldrar eller syskon är också glädje.
Så det jag ville få fram var att glädje kan vara så olika. 
 
Jag ville presentera mina bilder på ett lekfullt och glatt sätt, jag valde därför att sätta bilderna lite kors och tvärs över två stora papper. Jag redigerade mina bilder med färg, kontrast och ljusstyrka för att få fram den glada och lekfulla känslan som jag tycker kommer ur mycket färg och ljus. 
Jag satte fast bilderna med blommor i olika färger för att stärka denna ide ännu ett snäpp. Min tanke var att det ska se ut som att bilderna hänger inne i ett barnrum eller på ett kylskåp hos en barnfamiljs kök. 
Jag valde fotopapper för att förstärka iden om vart bilderna finns i hemmet.
 
Mina bilder:
 
Min valda bild:
Jag valde tillsammans med min grupp bilden som finns nedan.
 
Varför valde jag denna bilden?
Jag tycker att den beskriver min känsla och mitt tema väldigt bra. Som sagt så krävs det inte mycket för att barn ska hitta något att leka med och ha kul. Som tillexempel denna bild, denna flickan var väldigt glad, energifull och road, även då hon bara lekte med en vattenfontän och springde runt på gräset.
 
Ytterligare redigering på bild?
Jag har valt att inte klippa mer i bilden då jag tycker att det skulle förstöra helheten av fotot och känslan. Om bilden blivit mindre än vad den redan är, så tycker jag att det skulle kännas som att det var trångt och att barnet inte hade mycket plats att leka på. Det var nästan det värsta som fanns när man var liten, små lekområden. 
Naturen i bilden skulle även försvinna och just eftersom det är en stor del av denna bilden tycker jag den känns gladare, lugnare, större men också lekfullare. 
 
Det som störde bilden var busken, asfvalten, blomman (halva syntes i bild på datorn, då jag skannade in bilden) och det lilla lövet, enligt mig själv. 
 
 
Vad gjorde jag för förändringar?
Jag började med att skanna in bilden i datorn igen då jag hade raderat den, så smart som jag är.
Jag la in bilden i PH och började med att använda plåstret för att få bort blomman längst upp. Om jag hade klippt bort den delen hade bilen sett liten ut och hennes huvud hade nästan varit ur bild. Jag tycker då att det får känslan som trångt och inte alls glatt (som jag redan nämnt). 
Jag tog även verktyget som kopierar en del av bilden (i mitt fall gräset) så jag sedan kan dra gräs över de andra delarna som jag ville dölja. Busken, lövet och asfvalten. 
 
 
 
Sedan klippte jag bort det vita runt om för att det var ojämt och fick enligt mig känslan av att bilden slutade på ett skarpare sätt. Jag tycker om när det inte finns en vit ram runt denna bilden, då det känns som att bilden kan fortsätta längre än vad vi kan se.
 
 
Resultat:
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp