Surrealism

Jag blev tilldelad Surrealismen, vilket är ’drömmarnas ism’. Det som kännetecknar ett surealistisk konstverk från andra är framförallt att man ritar något verkligt men som sedan sätts ihop med något som verkar vara orealistiskt. 

Surrealismen är en utveckling av dadaismen, denna slags konst föddes ur första världskriget då bland annat konstnärer från Pris påverkades och ett aggressivt måleri trädde fram. Bland annat en tavla av Hugo Balls, han skruvade fast ett cykel hjul på en stol och målade sedan av det. 
 
Det sägs att surrealismen då oftast är mardrömmar eller fantasivärldar, därför finns det både glada och sorgliga målningar. Färgerna i konstverken beror på vad konstnären vill fördela. Det finns inte en exakt förmedling med surrealismen utan det är hur ens egna fantasi ser ut. 
 
 Några typiska egenskaper för surrealismen är som jag innan nämde att motiven är verkliga men i ett sammanhang som tycks vara omöjligt, saker man endast kan föreställa sig i en dröm tillexempel eller måla. Något annat är att det kan finnas flera perspektiv i en bild. 
Jag tycker ett kännetecken också är att det händer mycket i bilden, ofta mycket landskap och utomhus, saker som händer runt om motivet.     
 
Surrealismen har faktiskt påverkat samhället och det finns kvar än idag. Bland annat Mickey mouse, långben och andra disney figurer som är tecknade, då de inte existerar i verkligheten. Surrealismen har öppnat en helt ny dörr till fantasi, ett mycket populärt exempel är magi. 

Jag blev mycket inspirerad av att ismen inspireras av drömmar då jag många gångar haft en riktigt konstig dröm. Jag har varit någonstans, som en gala, varit välklädd med fin klänning och fina skor, men att min klack bara har växt hur högt som helst och jag kan inte stoppa den för att växa. Jag tycker ismen är rolig och lekfull, man skulle kunna göra precis som vad som helst vilket jag tycker är bra utrymme för kreativiteten. Jag kan därför koppla mitt konstverk med surrealism eftersom jag har skapat en dröm som är ovanlig, lite fundersam och något som man bara kan tillverka eller drömma. 

 Till mitt projekt: 

Jag valde då att utgå från min dröm. Jag har spekulerat en massa från första tanken som jag fick men alltid utgått från min egna dröm. 

Bilden med ögat är en surrealistisk målning som jag bland annat fann insperation hos. Jag tänkte då att jag skulle måla en bild där en person sover och att det sedan skulle vara en drömbubbla i bilden där den växande klackskon skulle ploppa ut. Ungefär som ni ser på mina skisser åt höger och vänster. Jag tyckte då att det var som denna bild, något verkligt men som sedan i drömmen förvandlas till något overkligt. 

Sedan fann jag inspiration från 80 talet då jag tänkte att det skulle vara som att jag och mina kompisar var på någon fest och att det var då min skor skulle växa. Den ser ni på den vänstra skissen. 

Hur jag gick till väga:

Jag tänkte först göra skon av lera, men tyckte det var så svårt att forma och jag skulle behövt så himla mycket till klacken så jag bestämde mig att leta efter ett annat material.

Jag hittade ett material som jag inte kommer på namnet på men det är tjockt och blev bra till min sko. Jag skar ut skon med en maskin och målade ett lager med vitt, det blev inte bra så jag målade ett till lager, det hjälpte inte heller och jag tänkte då att jag ville ha glitter på skon. Tanken var att jag skulle måla konturer med glittret men eftersom det kladdade ut sig över hela skon så fick jag smeta ut det. 

Då kom jag på att jag kunde ta sugrör som konturer, vilket jag gjorde på ovansidan av skon men sen tog jag en svart penna till resten av skon.

Sedan kom jag på en annan ide, att jag skulle göra ett mer fundersamt konstverk istället för så enkelt att man direkt ser att det är en tjej som drömmer.
Då tog jag en kartong som fanns i bildsalen, klädde in den i blått papper och klippte ut som en dröm bubbla i vitt och limmade på.

Sedan målade jag stjärnor lite här och var för att det skulle bli mer sagolikt och en drömvärld.
Jag målade även att klacken fortsätter i bubblan, och satte skon ovanför själva stammen av konstverket så att klacken har växt så mycket att den försvinner ur drömmen. 

Bilder under processen: 

 
 Mitt resultat:
 
En konstnär jag blev inspirerad av arbetade med surrealism, kubism, modernistisk konst samt dadaismiska konstverkHans namn är Savador Dali, ha föddes 1902 och dog 1989.
 
Den spanska konstnären har totalt skapat 1500 målningar under tiden han levde, han är bland annat känd för sina avbildningar av smälta konstverk. Tillexempel klockor eller kroppsdelar som mjuknat, smält, deformerats eller dragits ut. Två exempel på detta är 'minnets envishet’ och ’Wilhelm Tells gåta’ som är konstverk han tillverkat. Han placerar ofta sina objekt i öde landskap med extrema centralperspektiv. 
Hans bästa konstverk är när det finns surrealistiska inslag, det får verkligheten att framstå på ett annat sätt samt att det får oss att tänka på ett annat sätt än vi är vana vid. I Dalis konstverk arbetar han även mycket med symboler, två exempel är målningen på ägget som ska ha symboliserat hopp och kärlek, samt gräshoppan som ska ha stått för rädsla.
 Jag blev särkilt inspirerad av de målningar han gjorde med långa ben, eftersom jag skulle göra en lång klack fann jag inspiration i denna målning.
 
Salvador arbetade som sagt med symboler och i detta konstverket var det bara symboliska objekt. Han ville att denna målning skulle symbolisera tidens flykt när vi sover, enligt Salvador är tid mycket viktigt och lika så vårt liv, av den anledningen målade han fyra klockor i tavlan. 
Han fann inspiration till och med från en ost som smälte i solen för att komma på målningen till denna tavla. 
Bakgrunden är mörk och dyster, fyra klockor är trasiga och av de anledningar ser många på tavlan som att den skall förmedla dysterhet. Men kolla igen, den innehåller både mörka och ljusa sidor. Ljuset i tavlan ger en positiv känsla, man skulle kunna tänka att efter den svåra och tråkiga tiden kommer ljus och förhoppning åter. 
 
 
Allmänt | |
Upp