KLART

Idag blev jag klar med mitt mönster. 
Jag har symmetrin "translation" i mitt mönster. 
 
I uppgiften skulle vi ha med minst en symmetri då detta vart ett samarbete med matten. Vi hade att välja mellan: Tesselering: Denna symetri innebär att flera figurer bildar ett stort mönster utan några tomma ytor.
Translation: Detta är nästan som tesselering bara det att ett mönster upprepas men det finns fortfarande inte en tom yta. Mitt mönster som ni ser ovan upprepas om och om igen och det finns inte en tom yta i mönstret (det kanske ser tomt ut så eftersom jag valde att ha mitt mönster stilrent med vitt). 
Spegelsymetri: Jag tror detta är den vanligaste symmetrin och den som vi oftast ser. En spegelsymetri ser vi när ett föremål som minst en gång kan delas i två likadana delar. Tillexempel en fjäril, den kan vi dela i mitten med en lodrät linje, det blir två likadana sidor eller ett annat exemepl är en fyrkant som vi kan dela på fyra olika sätt och få likadana delar. 
Rotationssymetri: Denna symetri är då vi kan rotera ett föremål/figur en viss grad utan att förändrats, utan fortfarande ser likadan ut. Ett exempel är bokstaven Z. 
 
I början ville jag ha mitt mönster väldigt färgglatt eftersom jag tycker mina inspriationsbilder av Alahmbra var det. Nu i slutet ser jag att jag inte använde mig av så mycket färger men på något sätt gillar jag det mer då jag inte riktigt gillar "rörigt". 
Anledningen till mina färgval var inte så mycket. I mina inspirationsbilder hade jag lite blått men för det mesta guld men jag tyckte inte guld passade in i mitt mönster då jag satt o färga det. Utan jag tyckte det var snyggt med mörka färger så som mörkröd, mörkblå och mörkgrön och sen en liten vändning med ljusa turkås/blåa pärlor. 
 
Jag blev nöjd med mitt Alahmbra/drömfångar inspirerande mönster även då jag ändrade på färgerna i sista stund:)
Allmänt | |
Upp